Udstilling med Lene Stevns Jensen og Naja Abelsen

Billedhugger Lene Stevns Jensen

Lene Stevns Jensens arbejde er bl.a.inspireret af mødet med fremmede kulturer. Hun har boet i Grønland, hvor hun lærte at arbejde i tænder, og hun har været gæst ved Kunstakademiet i Beijing, Kina og har bl.a. arbejdet ved Universitetet i Fairbanks, Alaska, i Canada, Syrien og på Svalbard.

Det er de forskellige udlandsophold, kombineret med hendes foretrukne materialer, der inspirerer kunstneren i hendes arbejde. Hun har arbejdet en del i bronze og tand, og hun holder af runde, bløde former og arbejder meget med hvalrossen og kvinden/fugelkvinden som motiv. Ofte kombineres materialerne så hvalrossen får tænder af hvalrostand og kvinderne smykker af mammuttand. Tand bruges i det hele taget ofte som en del af udsmykningen på skulpturer af bronze eller andet materiale og til smykker, hvor mammuttand fx kombineres med rav. I de senere år har hun især arbejdet med modellering af krukker i forskellige former og dekorationer, nogle på flad bund, nogle på tre ben og andre hvilende på to ben og et punkt på bunden. Fælles for krukkerne er, at de er ca. 50 cm høje og har den samme farveholdning.

Lene Stevns Jensen har galleri, Galleri Unicorn, og værksted i København.

Naja Abelsen
Naja Abelsen er tegner og illustrator, født 1964 i Brønderslev og opvokset i Frederikssund. Fra 1971 til 1980 boede hun i Qaqortoq, Grønland og siden i Danmark. Fra 2010 i Ærøskøbing på Ærø, hvor hun har sit eget atelier og galleri.
Med en dansk mor og grønlandsk far er hun inspireret af både dansk og grønlandsk kultur.

 Naja Abelsen henter sin inspiration fra mytens kraft og omsætter den med, hvad hun selv betegner som “den beskedne blyant”, til fascinerende tegninger på papir. For hende er blyanten ideel til at udtrykke sjæl og liv, en direkte forbindelse mellem ånd og hånd.
Hun tegner naturalistisk, men ikke fotografisk

En stor del af hendes kunst er inspireret af grønlandske myter og sagn. Flere af hendes værker forestiller variationer af sjælelige billeder og følelser blandet med natur, dyr, mennesker og drømmeagtige billeder. Ofte er levende væsner, mytologi, den gamle grønlandske shamanisme, kærlighed og dans repræsenteret i hendes kunst. Naja Abelsen henter blandt andet sin inspiration fra mytens kraft og omsætter det til tegninger på papir.

 Naja Abelsen er endvidere aktiv med design af logoer og frimærker, illustration af børne- og lærebøger og lyriske arbejder i en naturalistisk stil. Hun har blandt andet illustreret bøgerne ”Slædehundenes suk” samt Knud Rasmussens, “Myter og Sagn fra Grønland i udvalg af Jørn Riel”. Desuden har hun tegnet 18 frimærker for Post Greenland fra 1993 til 2016. Frimærket „Sårbare Dyrearter” blev 2013 valgt som årets grønlandske frimærke. 2014 tegnede hun det grønlandske julemærke. Hun har arbejdet som grafiker og lavet en stor vægudsmykning. Udstillingsstederne spænder fra Ilulissat Kunstmuseum på Grønland over Knud Rasmussens Hus i Hundested, til The National Museum of Natural History i Washington, USA samt en hel række kunsthaller, gallerier og kulturhuse gennem tiden.
 Naja Abelsen er uddannet på Danmarks Designskole og flere kunstskoler og har haft en omfattende kunstnerisk karriere. Naja Abelsens værker aftegner tydeligt kunstnerens forsøg på at forstå den gamle kultur, sameksistensen og respekten mellem mennesket og naturen. En verden, hvor alt har en Inua, en sjæl.

Udstillingen giver mulighed for et kik ind i denne smukke verden skabt af en kunstner, hvor kunst og åndelighed går op i en højere enhed og hvor kunstneren via det gamle verdensbillede fortolker vores psyke og sjæl.